Achtergrondafbeelding

niet doen!

bruno vanden broecke & peter de graef - 28 maart 2019
foto-niet-doen-hr-c-pat-verbruggen.jpg

Het probleem is dat we woorden als werkelijkheden ervaren.
We zijn vergeten dat taal niet meer is dan een landkaart, een stratenplan waarmee we ons oriënteren ten opzichte van elkaar, in de chaos die de werkelijkheid in wezen is. De woorden die we daarbij gebruiken zijn niet meer dan symbolen, icoontjes die we aanklikken door ze uit te spreken.
Op een stadsplan wordt een pleintje voorgesteld als een grijs vierkant.
De bomen, de duiven, het geblutste colablik voort geblazen door de wind, de bedelaar die zit te staren op de bank, de peuken bij zijn voeten, het frituur op de hoek… dat is allemaal weggelaten. Niemand gaat op een stratenplan kijken waar hij zijn auto heeft geparkeerd.
Maar op de kaart van de taal doen we dat soort dingen wel.
We ervaren woorden als werkelijkheden en toveren ze om tot theorieën, en maken daarmee conceptuele bouwsels opgetrokken uit principiële veronderstellingen waarin we vervolgens gaan wonen.
Zo zijn we geworden zoals nu…
Heel erg vervreemd van de dingen zoals ze gewoon zijn.

Zwei Seelen wohnen, ach! in meiner Brust,
die eine will sich von der andern trennen:
Die eine hält in derber Liebeslust
sich an die Welt mit klammernden Organen;
die andre hebt gewaltsam sich vom Dust
zu den Gefilden hoher Ahnen.

Ach twee zielen wonen in mijn borst
De ene wil zich van de andere los maken
De ene houdt van de wereld
met woeste liefdeskracht en klampende organen
De ander wil zich met even veel geweld
Uit de stof verheffen en
wederkeren naar het koninkrijk der hoge voorvaderen.
Faust 1, Vers 1112 - 1117; Vor dem Tor. (Faust)
Johann Wolfgang von Goethe

Joris en Bernard.
Bernard en Joris.
Twee handen op één buik.
Elk zijn eigen aard,
elk in zijn eigenwaarde.
“Niet met, niet zonder”, zegt men.
Een wonder
dat ze daar samen zo staan.
Bernard veegt, Joris beweegt.
Hoe zij elkaar kunnen raken,
in elkaar haken en elkaar
volledig maken:
het is werkelijk een raadsel.

Peter De Graef is meesterverteller en Louis d’Or-winnaar. Naast acteren, regisseert hij ook en schreef prijswinnende teksten als Ombat, Henry, N!ks en Zoals de dingen gaan.... Hij heeft een voorliefde voor eeuwenoude geschriften vol wijsheden die niemand nog lijkt te kennen. In het theater zoekt hij naar een vorm om die kennis op een directe manier, zonder de omweg van het verhaal, over te brengen naar het publiek. Hij werkte eerder al samen met diverse theatergroepen, zoals onder meer T.I.L, Eva Bal-speeltheater, Theater Malpertuis, Huis aan de Amstel, De Werf, de Paardenkathedraal en De Kolonie MT. Peter produceerde in het verleden ook werk vanuit zijn vzw Dwama voor een aantal Vlaamse en Nederlandse gezelschappen. Op tv speelde hij onlangs nog één van de hoofdrollen in de Eén-reeks Den elfde van den elfde en zal hij binnenkort terug op het scherm te zien zijn in een nieuwe fictiereeks.

Bruno Vanden Broecke is in de eerste plaats theateracteur. In het verleden was hij verbonden aan SKaGeN & de KOE. Hij speelt op zeer regelmatige basis voorstellingen bij en voor KVS, waaronder 'Missie', een gelauwerde monoloog, geschreven door David Van Reybrouck en de voorbije 11 seizoenen gespeeld in 4 talen, en ‘Para’, gemaakt bij dezelfde ploeg, waarvoor hij in 2018 de Louis d’Or kreeg. Bruno speelde in televisiereeksen als De Ronde, Duts, Call Boys en Safety First, deelde in de prijzen met Wat Als 1, 2 en 3 en wordt nog quasi dagelijks aangesproken als Sammy Tanghe uit Het Eiland. Hij sloot mee Man Bijt Hond af als confettiman in Vaneir of als Lustige Lezer en leverde voor het ter ziele gegane de Kruitfabriek fel gesmaakte slampoetrybijdragen als De Woordenaar. Op het witte doek was hij onder meer te zien in Loft, Safety First de Movie & Billy.
Hij richtte verleden jaar met Matteo Simoni en Ruth Beeckmans Brutteo op, waarmee ze een eerste speelfilm uitbrachten: Trio.

tekst: peter de graef
spel: peter de graef & bruno vanden broecke
productie: de speelman

peterdegraef.be

website: http://www.peterdegraef.be

Delen op sociale media


Wanneer

do 28 maart 2019 van 20:15 tot 22 uur

Prijs

€ 17

voorverkoop: € 15
abonnement: € 13